Livsberättelse av Ndriqim Gojani lead engineer at Volvo cars!
VIP in Sweden

Livsberättelse av Ndriqim Gojani lead engineer at Volvo cars!

Mitt namn är Ndriqim Gojani och jag är 24 år gammal alban som flyttade till Sverige vid 8 årsåldern från staden Gjakovë i Kosovo. När jag var 16 år gammal så valde jag inriktningen Naturvetenskap i Partille Gymnasium eftersom min dröm var att antingen bli en läkare eller ingenjör, som alla andra albaner känner till så har vi knappt andra val än att bli läkare, arkitekter, forskare, ingenjörer osv.

Skämt åsido så var konsekvensen av rådgivningen från min mammas endast positiv eftersom programmet Naturvetenskap är inriktningen som gav mig mest möjligheter. Tidigt i programmet så väcktes en passion till problemlösning, produktutveckling, fordonsindustrin och uppfinningar till liv. Jag undrade då vilket steg jag bör ta efter gymnasiet, det var då jag upptäckte utbildningen Maskiningenjör inom Produktutveckling. Utbildningen var 3 år och eftersom en inriktning inom produktutveckling var redan inkluderat i programmet så behövde jag inte läsa vidare till master.

Under min 3 åriga utbildning så arbetade jag deltid som konsult på Manpower, där jag skickades runt till olika uppdrag, såsom avgassystemsmontör på Tenneco, Triumf Glass AB produktionen, osv.
Jag jobbade även som montör på Volvo Cars och monterade motorn till alla Volvo modeller som tillverkas i Sverige. Olika motorer såsom, bensin, diesel, hybrid, både generation 2 och 3, HP, MP och LP. På Volvo var det väldigt viktigt att sträva efter högsäkerhet, kvalitet. laganda och leverans.

I slutet av utbildningen så var det dags att skriva mitt examensarbete och då valde jag att skriva om industri 4.0 och digitaliseringens påverkan på den svenska tillverkningsindustrin.
Nyckelorden var, Industri 4.0, Digitalisering, Produktion, Automation, Artificiell Intelligens, Maskininlärning, Robotisering, Effektivitet, Hållbarhet. Fordonsindustrin, Självkörande Fordon, Mjukvara. Publikationen finns på Google Schoolar.

Efter min utbildning blev jag anställd som projektledare på Polestar, där jobbade jag med konstandsreduktionen av Polestar 2. Jag fick tidigt ansvarsområdet koldioxidreducering och hållbarhet, jag jobbade med ett väldigt vasst team inom fordonsindustrin. Arbetet vi gjorde var väldigt viktigt för den elektrifierade fordonsindustrin eftersom det är ett yrke som är väldigt relevant både nu och i framtiden. Kostnadsreduktion är väldigt eftertraktat, varje företag behöver reducera sina kostnader utan att påverka produktens prestanda.

För att beskriva rollen i detalj så arbetade jag som CostReduction Engineer på Polestar. Mitt jobb var att minska kostnaderna på tillverkningen av bilen. Projektet gick ut på att vara en detektiv som analyserar bilen och att hitta nya komponenter som är billigare som i sin tur kan ersätta de dyrare komponenterna, utan att det påverkar bilens prestanda.Re-Engineering av Polestar 2 var ett fantastiskt projekt som har gett mig oändligt med utvecklingsmöjligheter. Bilindustrin är ett komplext område speciellt nu när vi går igenom en elektrisk revolution, företagen inom branschen vill vara konkurrenskraftiga samtidigt som vikten av integrering av hållbarhet och kostnadsminskning höjs. Jobbet gick helt enkelt ut på att etablera en kostnadsreduktionsavdelning inom Polestar och utveckla den, driva systematiska arbetssätt och processer, ständiga förbättringar, säkerställa att varje implementering samtidigt leder till lägre CO2 utsläpp. Arbetet omfattar ansvar inom projektledning, processledning, produktutveckling och tid, teknik och kostnad är prioritet. Arbetet kräver bra fordonskunskap, alltså allt från hur en bil producerar till materialval osv, kommunikationsförmåga, ledarskapsförmåga, flexibilitet och kreativitet.

Jobbet krävde kreativitet, ingenjörskap, detektivkunskaper, kommunikationskunskaper, initiativtagande, samarbetsförmåga, problemlösningsförmåga, ledarskapsförmåga, flexibilitet, bra fordonskunskaper, kunskap om hållbarhetsfrågor, kunskap gällande olika material och dess påverkan på bilen och miljön osv.

Vad jag jobbade med i punktform på engelska:
Cost Reduction Engineer
Research & Development
Product Development, Project
Management, Problem solving, Process Management
Re-Engineering
Sustainability & CO2e
Market Test / Re-Sourcing, In-Sourcing, Material changes, negotiation, Carry Back solutions,
Requirement balancing, Complexity Reduction, Re-Contenting
Supplier contact
Calculator, CO2e, TARR, Time Technique & Cost, etc.
Top management meetings, to agree on process progress and implementations
Various tests, such as NVH tests to get acquainted with the change before implementation

Månaden maj 2022 fick jag en ny tjänst som Group Design LeaderLead Engineer på Volvo Cars.
Mina områden där i punktform på engelska är:
Product & Quality / Research & Development
Quality & Engineering
Vehicle Hardware – Hardware Developer
Interior Engineer
▪️ Airbags, Seatbelts, Child Safety & Steering Wheels

Mitt team och jag fokuserar på projekt och vårt jobb är att leda utvecklingen för att uppfylla juridiska, klassificerings- och kundbehov av krockkuddar.

Jag jobbar med rattar och krockkuddar på Volvo Cars. Min roll på Volvo heter Project Manager – LeadEngineer, mitt team och jag leder olika stora innovativa projekt. Syftet är att utveckla och förbättra front skydd och åtgärda kvalitetsproblem.

Min uppgift på Volvo Cars är också att se till att tillverkningsprocessen förbättras. Om till exempel en process i utvecklingen eller produktionen av en komponent är skadlig för antingen miljön eller kunden, bör processen förändras eller förbättras.

Rollen kallas också, Design Engineer eller DevelopEngineer

Detaljerad beskrivning av rollen:

Mitt team och jag arbetar tillsammans för att skapa ny teknik och innovationer för säker, hållbar och bekväm mobilitet.

Airbags & Steering wheels, ingår i Seats & Safety inomenheten Vehicle Tophat.

Teamets ansvar är att utveckla krockkuddarna samt rattar och vi arbetar i första hand med Full-Service Suppliers (FSS) som normalt har ett globalt fotavtryck.

Jag ansvarar för utvecklingen, tillsammans med vår FSS, av några av gruppens komponenter, med ansvar för funktion, prestanda och kvalitet.

Arbetet utförs i tvärfunktionella team och som GDL leder jag projekten från projektstart till dess att komponenten har introducerats i produktionen. Det tvärfunktionella teamet består av all nödvändig kompetens från både kund och leverantör.

Som GDL har jag ansvaret att uppfylla målen för tidsplan, teknisk lösning och kostnad.

Jag är med och utvecklar strategier och driver för att säkerställa klientens position som ledande inom passiv säkerhet.

Som GDL leder jag ett team bestående av designtekniker, inköp, platskvalitetschef och arbetar i nära samarbete med leverantörer, inköp, tillverkningsingenjörer, SQM, test avdelning och andra teammedlemmar inom företaget.

På R&D är mitt team och jag viktiga bidragsgivare till nästa generations enastående lyxbilar från Volvo. Tillsammans med andra ingenjörer runt om i världen skapar vi innovativ människocentrerad bilteknik som gör livet mindre komplicerat och roligare för människor. Vi älskar design och vi vill skapa en överlägsen körupplevelse.

Vi kämpar för att implementera bästa möjliga lösning utan avvikelser gällande kvalitetssäkring.

Jag måste kunna hantera flera projekt samtidigt,samtidigt som jag säkerställer att var och en uppfyller sina individuella mål.

Viktiga områden i punktform engelska:
• Developing new products or improving existing ones through research and development
• Working with other departments within the company such as marketing or human resources to
ensure that all departments are working towards the same goals
• Managing projects from start to finish by setting deadlines and ensuring that teams are meeting
those deadlines
• Developing and implementing safety procedures for all employees on the job site
• Planning, designing, and overseeing construction projects using engineering principles and methods
of analysis
• Maintaining relationships with clients to ensure that they are satisfied with the progress of the project
• Overseeing maintenance of the company’s facilities, equipment, and vehicles
• Conducting market research to identify opportunities for new products or services that will meet
customer needs
• Identifying problems in existing products or processes and proposing solutions

Nyckelfärdigheter:

Tekniska förmågor, Kommunikationsfärdigheter, Problemlösningsförmåga, Ledarskapsförmåga, Samarbetsförmåga.

På fritiden så älskar jag att kolla på fotboll och umgås med min familj och vänner. Jag bor i Göteborg med min mamma och i närheten av oss bor min moster och mina tre kusiner, två av de är gifta och vi träffas ständigt. Vi som familj reser till Kosovo varje sommar och där brukar vi vara ungefär en månad. Vi besöker även strandstäder i Albanien varje år. Kosovo är ett underbart semester ställe, en månad per år är perfekt tid att tillbringa i vårt fina hemland.

Varje alban har likadana förutsättningar utomlands, det finns möjligheter utomlands som vi inte har i Kosovo som vi måste utnyttja. Första steget är att utbilda sig, det är även viktigt att ta separata kurser för att utvecklas som individ. För att sedan få ett bra jobb, så är det en mix av skicklighet och tur, så man ska inte ge upp ifall det är svårt att få ett första bra jobb. Med ambition så klättrar vi sakta med säkert uppåt. På detta sätt kan vi även motivera kvinnor och män i Kosovo att följa våra steg. Det är svårt att motiveras till att läsa en utbildning i Kosovo, när säkerheten till jobb efter utbildningen är låg och konkurrensen är hög. Men ett steg i taget och vi albaner utomlands kan vara en motivationskälla. Utbildning är den säkra vägen, vissa av oss vill starta eget och även då kan en bra utbildning vara nödvändigt. Men speciellt då ska man vara självlärd och som sagt ta individuella kurser för att utvecklas.

Leave feedback about this

  • Rating